Jestli chceš mít svůj bike vždy ve skvělém stavu, je čas naučit se, jak na servis kola doma. Nejen že ušetříš čas i peníze, ale taky získáš lepší přehled o svém stroji. Mrkni na tipy, jak na základní údržbu a opravy, které zvládneš svépomocí.

Důležité minimum pro pravidelný servis kola

Čas od času (podle toho, jak moc svému kolu dáváš zabrat) kontroluj:

  • Řetěz – čisti a maž. Opotřebovaný řetěz může poškodit kazetu a převodníky a to znamená zhoršenou efektivitu šlapání v důsledku špatného přenosu síly z pedálů na kola. Neriskuj, že tě dožene únava dřív, než dojedeš do cíle, a používej kvalitní olej na mazání řetězu.
  • Brzdy (destičky i lanka) – kontroluj. Pokud jsou destičky opotřebované, budou se muset vyměnit. Omrkni i lanka, zda nejsou rozfranforcovaná nebo rezavá. Brzdy musí reagovat rychle a bez prodlevy. 
  • Pneumatiky – hlídej. Zaměř se především na tlak v pneumatikách a stav plášťů. Ty by neměly už od oka působit příliš jetě nebo poškozeně. Správného tlaku v pneumatikách dosáhneš pomocí cyklistické pumpy. Optimálně nahuštěné gumy ti zajistí optimální kontakt s povrchem a sníží riziko defektu. 

Přečti si, jak hustit horské kolo a neublížit mu (ani sobě).

Jak vyměnit řetěz na kole

Pokud máš rychlospojku, použij narážecí kleště na její otevření. Pokud rychlospojku nemáš, použij řetězový nýtovač k odstranění jednoho nýtku a rozpoj řetěz. 

Nový řetěz porovnej se starým, jejich délka musí být stejná. Je nový řetěz delší? To je ta lepší varianta, řetězovým nýtovačem jej zkrať. Protáhni jej přes přední a zadní přehazovačku, převodníky a kazetu, délku obou konců řetězu uprav pomocí rychlospojky nebo nýtovače. Nakonec několikrát protoč pedály, aby se řetěz usadil, a zkontroluj, jestli mezi převodníky a kazetou přechází hladce.

Mysli dopředu a hned aplikuj mazivo na řetěz kola. Nech ho vstřebat a případné přebytky otři hadříkem.

Biologicky rozložitelné mazivo na řetěz LinkLube Dry Weather

Jak si doma vycentrovat kolo

Ani vycentrování kola není žádná velká věda. Kolo postav do montážního stojanu nebo vymysli, jak jinak ho upevnit tak, aby se mohlo volně otáčet. Sleduj, kde se ráfek při otáčení dotýká brzdových čelistí nebo kde je viditelně mimo střed. Pomocí centrovacího klíče utahuj nebo povoluj špice na příslušné straně, dokud není ráfek rovný. Pozor na přílišné napětí na jednotlivých špicích, pracuj raději pomalu a trpělivě, aby ti nic neuniklo.

Jak opravit výplet kola

Odhal prasklé nebo uvolněné špice a sundej kolo z rámu. V tomto momentě ti skvěle poslouží montážní stojan na kolo. Jde to i bez něj, ale věz, že na něj při snaze o otáčení kola budeš hodně myslet. Při uvolnění kola z rámu využiješ vhodné imbusové klíče.

Centrovacím klíčem uvolni poškozené špice a niple, novou špici vlož do náboje a ráfku, nový nipl našroubuj a lehce utáhni. Pozor, ať to nepřeženeš, špice by měla být jen lehce napnutá. Při práci kolo průběžně otáčej a sleduj, kde ráfek „hází“. Přečti si ještě jednou, jak na centrování kola, po opravě výpletu tipy znovu zužitkuješ. 

       

XLC montážní stojan na kola                                                             Sada cyklonářadí Pedros Starter Bench Tool Kit

Jak vyměnit duši u kola

Víš, že v případě defektu nemusíš hned měnit celý plášť? Sundej kolo z rámu, pomocí montpák odejmi plášť, vyjmi starou duši a zkontroluj, zda v plášti nezůstaly ostré předměty. Poté vlož novou duši, lehce ji nahusti, aby držela tvar, nasaď plášť zpět na ráfek a dofoukni na doporučený tlak. 

Pro každý případ se vyzbroj sadou na opravu jízdního kola.

Pár dalších rad do života bikera – domácího servisáka

Se znalostmi základních oprav kola tě jen tak něco nezaskočí. Nezapomínej, že:

Přečti si, na co si posvítit, než zahájíš novou sezónu.